INFORMACJE O OPONACH

MAGAZYNOWANIE OPON

Opony powinny być przechowywane w pomieszczeniach zamkniętych, w miejscach nienarażonych na działanie promieni słonecznych lub ozonu, który wytwarzany jest np. przez silniki elektryczne, chronione przed kontaktem z substancjami chemicznymi lub wilgocią, nieobciążone żadnym ciężarem i umieszczone w pozycji pionowej na odpowiedniej wysokości od podłogi.

ZAKŁADANIE/ZDEJEMOWANIE OPONY NA FELGĘ/Z FELGI

Należy stosować felgi, opony i dętki o wymiarach wskazanych w Instrukcji Obsługi Pojazdu. Należy upewnić się, że powierzchnia felgi jest czysta. W przypadku nowych kół należy stosować nowe opony, dętki i zawory bezdętkowe, które są zgodne z typem koła. Należy zwrócić uwagę, aby część wewnętrzna opony była czysta. Montaż opony powinien zostać wykonany przez specjalistę w odpowiedniej maszynie. Należy dokładnie wyśrodkować oponę nakładaną na felgę, a następnie nałożyć na stopkę i felgę specjalny środek ułatwiający przyleganie opony. W żadnym wypadku nie stosować środków chemicznych, smarów i silikonów. Zwrócić uwagę na to, aby zawór i zakrętka były czyste i nowe. Po zapewnieniu niezbędnych środków ostrożności w związku z pompowaniem opony należy wypełnić ją suchym powietrzem do wartości ciśnienia określonej w Instrukcji Obsługi (ze względów bezpieczeństwa procedurę pompowania należy przeprowadzać w
odpowiedniej klatce).

NA CO NALEŻY ZWRÓCIĆ UWAGĘ PODCZAS STOSOWANIA OPON

Ciśnienie powietrza w oponach:

W przypadku ciśnienia niezgodnego z wartością określoną w katalogach żywotność opony ulega znacznemu skróceniu. W niskich temperaturach ciśnienie w oponach powinno być sprawdzane za pomocą precyzyjnego ciśnieniomierza raz na piętnaście dni.

Przeciążenie

Obciążenie opon nie powinno przekraczać wartości określonych w katalogu pojazdu.

Układ mechaniczny: Zgodnie z zaleceniami producentów pojazdu i opon, należy sprawdzić ustawienia układu przedniej osi, balansu i układu hamulca.

Trudne warunki na drodze i niewłaściwa jazda pojazdem:

Nagłe hamowanie, progi zwalniające i dziury na drodze powodują uszkodzenia opon.

Wymiana opony:

Zwrócić uwagę, aby wymiary wymienianych opon były takie same. Nie zestawiać razem opon nowych z używanymi. Nie stosować opon zimowych poza sezonem zimowym. W przypadku przekroczenia wskaźnika zużycia bieżnika opony nie należy jej dłużej wykorzystywać ze względu na
bezpieczeństwo. Wymienić zużytą oponę na nową.

Z jakich głównych części składa się opona?

Opona składa się z 4 głównych części. Część pokryta wzorem, która ma styczność z drogą, nazywana jest bieżnikiem, część, na której znajdują się informacje o oponie, to bok opony, część, w której opona ma styczność z felgą, nazywana jest stopką, a część stanowiąca pomost pomiędzy bieżnikiem a
bokiem opony to bark.

Bieżnik : Część opony mająca styczność z drogą.

Bok : Część znajdująca się pomiędzy stopką a barkiem opony, która zapewnia elastyczność opony i na której umieszczane są informacje dotyczące producenta i specyfikacji opony.

Stopka: Jest to część opony, która ma styczność z felgą i zapewnia ścisłe przyleganie opony do felgi.

Bark: Jest to miejsce styku bieżnika ze ścianą boczną, które wykonane jest z grubej warstwy gumy.

Opony krzyżowe

Jest to pierwszy model budowy opony, który był stosowany w początkach kształtowania się technologii produkcji opon. Warstwy tkaniny kordowej w tych oponach krzyżują się jedna na drugiej, przebiegając pod kątem w stosunku do linii obwodowej opony wynoszącym 35-40 stopni. Ta budowa opony nazywana jest również diagonalną lub konwencjonalną. Ten rodzaj opony oznaczany jest za pomocą „-” lub „D”.

Opony Pneumatici Tubeless i Tube-Type

Sprężone pomiędzy obręczą powietrze w oponie odpowiada sile reakcji na obciążenie w pojazdach. Opony stanowią jedynie osłonę dla sprężonego w nich powietrza. Utrzymanie sprężonego powietrza w oponie zapewnia warstwa wykładziny nałożona na dętkę lub wewnętrzną część opony zewnętrznej. Opony zewnętrzne, w których wykorzystywana jest dętka, należą do typu opon Tube-Type, natomiast opony zewnętrzne używane bez dętki należą do typuopon Tubeless.

Czynniki mające wpływ na wydajność i żywotność opony

Ciśnienie wewnętrzne

Niewłaściwa wartość ciśnienia powietrza obok nieodwracalnych uszkodzeń w oponie może prowadzić również do nierównomiernego i przedwczesnego zużycia opony. Ciśnienie powietrza powinno być mierzone, gdy opona jest jeszcze chłodna, a zmierzona wartość ciśnienia powinna odpowiadać wartościom podanym przez producenta.

Głębokość rowków

Bieżnik jest częścią opony mającą styczność z drogą. Przyczepność opony do drogi jest tym mniejsza, im większe jest zużycie opony. Z czasem wzór bieżnika ulega zatarciu tak, że opona nie nadaje się do dalszego użytkowania. Użytkowanie opon, których głębokość rowków bieżnika spadła poniżej 3,0 mm, stanowi zagrożenie dla ludzi i pojazdów, jak również jest zakazane w wielu krajach.

Obciążenie ładunkiem i sposób załadunku

Obciążenie ładunkiem ponad nośność pojazdu (maksymalne obciążenie ładunkiem), która została określona przez producenta pojazdu, powoduje szybkie nagrzewanie się opon, powstawanie uszkodzeń na boku, barku i stopce opony oraz jej przedwczesne zużycie. Nierównomiernie rozłożony ładunek również niekorzystnie wpływa na żywotność opony.

Ustawienia hamulca

Układ hamulcowy powinien być sprawdzany w okresach zalecanych przez producenta pojazdu.  Rozregulowane hamulce powodują nierównomierne i szybkie zużycie opon. Ponieważ rozłożenie siły podczas nagłego i gwałtownego hamowania jest różne w zależności od opony, zwiększone jest również ryzyko zatarcia typu bieżnika.

Dobór opony zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu

Należy stosować opony o wymiarach i strukturze podanych w Instrukcji Obsługi Pojazdu.

Wydajność i żywotność opony

Poza wymienionymi powyżej czynnikami sposób prowadzenia samochodu i przyzwyczajenia kierowcy związane z hamowaniem, jak również sposób dbania o pojazd mają również wpływ na wydajność i żywotność opony.

Sesyjne pliki cookie

Sesyjne pliki cookie to tymczasowe pliki cookie, które są używane podczas korzystania z naszej strony internetowej przez odwiedzających i są usuwane po zamknięciu przeglądarki. Podstawowym celem wykorzystywania tego rodzaju plików cookie jest zapewnienie prawidłowego działania naszej strony internetowej podczas korzystania z niej przez odwiedzających. Na przykład zapewniają wypełnianie formularzy online składających się z kilu stron. Trwałe pliki cookie to rodzaj plików cookie, które są wykorzystywane do zwiększenia funkcjonalności strony internetowej oraz zapewnienia jeszcze szybszej i lepszej obsługi odwiedzających. Ten rodzaj plików cookie jest wykorzystywany do zapamiętywania wyborów odwiedzających i jest zachowywany w używanym urządzeniu za pomocą przeglądarek. Niektóre rodzaje trwałych plików cookie mogą być wykorzystywane do przedstawiania Państwu specjalnych sugestii uwzględniających takie zagadnienia jak cel korzystania przez Państwa z danej strony internetowej. Dzięki trwałym plikom cookie podczas ponownego odwiedzania danej strony internetowej z tego samego urządzenia sprawdzane jest, czy na urządzeniu został utworzony przez stronę internetową plik cookie, a jeżeli takowy jest zapisany, strona internetowa rozpoznaje, że już wcześniej z niej Państwo korzystali, dzięki czemu możliwe jest określenie treści, która zostanie Państwu przekazana i w ten sposób możliwe jest zapewnienie Państwu jeszcze lepszej obsługi. Techniczne pliki cookie zapewniają poprawne działanie strony internetowej i określają strony i obszary strony internetowej, które nie działają poprawnie. W przypadku logowania się użytkowników na stronie internetowej za pomocą hasła, tego rodzaju pliki cookie, rozpoznają użytkownika na każdej odwiedzanej przez niego stronie internetowej i zapobiegają ponownemu wprowadzaniu hasła przez użytkownika na każdej nowej stronie. Są to pliki cookie, które są wykorzystywane do zapamiętywania wyborów użytkowników podczas odwiedzania innych stron internetowych. Na przykład zapamiętywanie wyboru języka strony internetowej. Analityczne pliki cookie zapewniają generowanie wyników analizy ilości osób odwiedzających daną stronę internetową, ilości wyświetlania danych podstron, godziny wyświetlania strony internetowej i sposobów przewijania stron internetowych.


Targeting/reklamowe pliki cookie

Jest to rodzaj plików cookie, które są wykorzystywane do spersonalizowania reklam przedstawianych użytkownikom na danej stronie internetowej i zapobiegania ponownemu wyświetlaniu reklam, które były już wcześniej przedstawione.

Pliki Cookie Analityczne

Te pliki cookie zbierają informacje o Twoich nawykach przeglądania i są wykorzystywane do identyfikowania zainteresowań odwiedzających. Zapamiętują, że odwiedziłeś witrynę i mogą udostępniać te informacje innym organizacjom. Pozwala to dostarczać spersonalizowane treści na podstawie Twoich zainteresowań.


Twoje zapytanie zostało do nas wysłane.

Bizimle iletişime geçtiğiniz için teşekkür ederiz.

Błąd!

Coś poszło nie tak.

Musisz zezwolić na informacje o lokalizacji, aby móc korzystać z funkcji „Najbliższy sprzedawca”.

CIŚNIENIE INFLATORA
SPEED, KM/H (MPH)
ZALECANA WYDAJNOŚĆ OBCIĄŻENIA PRZY RÓŻNYCH PRĘDKOŚCIACH I CIŚNIENIACH KG (LBS)
Wartości czerwone to te, które są zapisane na oponie.

Skontaktuj się z nami

Wybierz Zadanie


    Weryfikacja captcha nie powiodła się.
    Skontaktuj się z nami
    Özka Lastik
    Aby zapewnić lepsze działanie i użyteczność naszej strony wykorzystujemy pliki cookie. Kliknij, aby uzyskać szczegółowe informacje o wykorzystywanych przez nas sesyjnych i marketingowych plikach cookie i naszej Polityce Prywatności.
    Özka Lastik