INFORMACJE O OPONACH
MAGAZYNOWANIE OPON
Opony powinny być przechowywane w pomieszczeniach zamkniętych, w miejscach nienarażonych na działanie promieni słonecznych lub ozonu, który wytwarzany jest np. przez silniki elektryczne, chronione przed kontaktem z substancjami chemicznymi lub wilgocią, nieobciążone żadnym ciężarem i umieszczone w pozycji pionowej na odpowiedniej wysokości od podłogi.
ZAKŁADANIE/ZDEJEMOWANIE OPONY NA FELGĘ/Z FELGI
Należy stosować felgi, opony i dętki o wymiarach wskazanych w Instrukcji Obsługi Pojazdu. Należy upewnić się, że powierzchnia felgi jest czysta. W przypadku nowych kół należy stosować nowe opony, dętki i zawory bezdętkowe, które są zgodne z typem koła. Należy zwrócić uwagę, aby część wewnętrzna opony była czysta. Montaż opony powinien zostać wykonany przez specjalistę w odpowiedniej maszynie. Należy dokładnie wyśrodkować oponę nakładaną na felgę, a następnie nałożyć na stopkę i felgę specjalny środek ułatwiający przyleganie opony. W żadnym wypadku nie stosować środków chemicznych, smarów i silikonów. Zwrócić uwagę na to, aby zawór i zakrętka były czyste i nowe. Po zapewnieniu niezbędnych środków ostrożności w związku z pompowaniem opony należy wypełnić ją suchym powietrzem do wartości ciśnienia określonej w Instrukcji Obsługi (ze względów bezpieczeństwa procedurę pompowania należy przeprowadzać w odpowiedniej klatce).
NA CO NALEŻY ZWRÓCIĆ UWAGĘ PODCZAS STOSOWANIA OPON
Ciśnienie powietrza w oponach:
W przypadku ciśnienia niezgodnego z wartością określoną w katalogach żywotność opony ulega znacznemu skróceniu. W niskich temperaturach ciśnienie w oponach powinno być sprawdzane za pomocą precyzyjnego ciśnieniomierza raz na piętnaście dni.
Przeciążenie
Obciążenie opon nie powinno przekraczać wartości określonych w katalogu pojazdu.
Układ mechaniczny: Zgodnie z zaleceniami producentów pojazdu i opon, należy sprawdzić ustawienia układu przedniej osi, balansu i układu hamulca.
Trudne warunki na drodze i niewłaściwa jazda pojazdem:
Nagłe hamowanie, progi zwalniające i dziury na drodze powodują uszkodzenia opon.
Wymiana opony:
Zwrócić uwagę, aby wymiary wymienianych opon były takie same. Nie zestawiać razem opon nowych z używanymi. Nie stosować opon zimowych poza sezonem zimowym. W przypadku przekroczenia wskaźnika zużycia bieżnika opony nie należy jej dłużej wykorzystywać ze względu na bezpieczeństwo. Wymienić zużytą oponę na nową.
Z jakich głównych części składa się opona?
Opona składa się z 4 głównych części. Część pokryta wzorem, która ma styczność z drogą, nazywana jest bieżnikiem, część, na której znajdują się informacje o oponie, to bok opony, część, w której opona ma styczność z felgą, nazywana jest stopką, a część stanowiąca pomost pomiędzy bieżnikiem a bokiem opony to bark.
Bieżnik : Część opony mająca styczność z drogą.
Bok : Część znajdująca się pomiędzy stopką a barkiem opony, która zapewnia elastyczność opony i na której umieszczane są informacje dotyczące producenta i specyfikacji opony.
Stopka: Jest to część opony, która ma styczność z felgą i zapewnia ścisłe przyleganie opony do felgi.
Bark: Jest to miejsce styku bieżnika ze ścianą boczną, które wykonane jest z grubej warstwy gumy.
Opony krzyżowe
Jest to pierwszy model budowy opony, który był stosowany w początkach kształtowania się technologii produkcji opon. Warstwy tkaniny kordowej w tych oponach krzyżują się jedna na drugiej, przebiegając pod kątem w stosunku do linii obwodowej opony wynoszącym 35-40 stopni. Ta budowa opony nazywana jest również diagonalną lub konwencjonalną. Ten rodzaj opony oznaczany jest za pomocą „-” lub „D”.
Opony Pneumatici Tubeless i Tube-Type
Sprężone pomiędzy obręczą powietrze w oponie odpowiada sile reakcji na obciążenie w pojazdach. Opony stanowią jedynie osłonę dla sprężonego w nich powietrza. Utrzymanie sprężonego powietrza w oponie zapewnia warstwa wykładziny nałożona na dętkę lub wewnętrzną część opony zewnętrznej. Opony zewnętrzne, w których wykorzystywana jest dętka, należą do typu opon Tube-Type, natomiast opony zewnętrzne używane bez dętki należą do typuopon Tubeless.
Czynniki mające wpływ na wydajność i żywotność opony
Ciśnienie wewnętrzne
Niewłaściwa wartość ciśnienia powietrza obok nieodwracalnych uszkodzeń w oponie może prowadzić również do nierównomiernego i przedwczesnego zużycia opony. Ciśnienie powietrza powinno być mierzone, gdy opona jest jeszcze chłodna, a zmierzona wartość ciśnienia powinna odpowiadać wartościom podanym przez producenta.
Głębokość rowków
Bieżnik jest częścią opony mającą styczność z drogą. Przyczepność opony do drogi jest tym mniejsza, im większe jest zużycie opony. Z czasem wzór bieżnika ulega zatarciu tak, że opona nie nadaje się do dalszego użytkowania. Użytkowanie opon, których głębokość rowków bieżnika spadła poniżej 3,0 mm, stanowi zagrożenie dla ludzi i pojazdów, jak również jest zakazane w wielu krajach.
Obciążenie ładunkiem i sposób załadunku
Obciążenie ładunkiem ponad nośność pojazdu (maksymalne obciążenie ładunkiem), która została określona przez producenta pojazdu, powoduje szybkie nagrzewanie się opon, powstawanie uszkodzeń na boku, barku i stopce opony oraz jej przedwczesne zużycie. Nierównomiernie rozłożony ładunek również niekorzystnie wpływa na żywotność opony.
Ustawienia hamulca
Układ hamulcowy powinien być sprawdzany w okresach zalecanych przez producenta pojazdu. Rozregulowane hamulce powodują nierównomierne i szybkie zużycie opon. Ponieważ rozłożenie siły podczas nagłego i gwałtownego hamowania jest różne w zależności od opony, zwiększone jest również ryzyko zatarcia typu bieżnika.
Dobór opony zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu
Należy stosować opony o wymiarach i strukturze podanych w Instrukcji Obsługi Pojazdu.
Wydajność i żywotność opony
Poza wymienionymi powyżej czynnikami sposób prowadzenia samochodu i przyzwyczajenia kierowcy związane z hamowaniem, jak również sposób dbania o pojazd mają również wpływ na wydajność i żywotność opony.